CookTa

Amerikai almáspite

2016. december 20. 10:02 - ko123la

Kicsit bajban vagyok, csak egy sima vasárnap délutáni édességnek indult, vigasztalásként, amiért hagytam magam elcipelni a két lányom által az aranyvasárnapi tömegbe vásárolni. Ezért nem mértem semmit, csak a becsléseim vannak meg, hogy miből mennyi mehetett a tésztába - viszont nagyon jó, ilyet is kell majd még sütnöm, ezért muszáj felidézni, hogy készült. Az is szerencsés volt, hogy ennyiféle alma volt itthon, ez azért nem szokásos, pedig egyszer valahol Jamie Oliver mondta, hogy minél többféle van benne, annál jobb lesz. Az édes tészta és a belső, savanykás töltelék nagyon jó kettőst adott. Ez megint csak nagy adag, öten alig több, mint a felét ettük meg elsőre (oké, előtte sütöttem kenyeret is, és azzal mindenki nagyon bevacsorázott, a szintén súlyos ebéd után). Nem tudom, nem néztem meg, hogy mi a klasszikus receptje (tojás a tésztába vagy ne, pároljuk elő az almát, vagy simán nyersen, karamell alap, vagy csak cukrozzuk a tölteléket, ilyesmik), de nekem így nagggyon okés volt. A tengerentúlon az almáspite nagyon alapdesszert, biztos minden verzió mellett lehet találni elkötelezett lovagokat, de ezt nyugodtan rájuk hagyhatjuk. Volt benne dió is, nekem az alma dióval régi gyerekkori párosítás, itt is nagyon szerettem ropogtatni benne - akinek idegen, simán kihagyhatja (de inkább ne!).

dsc_1273_large.jpg

Hozzávalók:

A tésztához:
- 50 dkg liszt
- nagy csipet só
- 32 dkg vaj (és nem tényleg ne margarin legyen)
- 8 dkg cukor
- ~1dl víz

A töltelékhez:
- 8 db alma (most: 1 nagy Golden, 1 nagy Idared, 3 kisebb Granny Smith, 3 kisebb Gála)
- 4 evőkanál barnacukor
- 2 dkg vaj
- 1 citrom leve és reszelt héja
- fél kávéskanál őrölt gyömbér
- fél kávéskanál őrölt fahéj

Az összeállításhoz:
- 5 dkg dió
- 1 tojás (csak a tetejére, megkenéshez)
- 3-4 teáskanál búzadara

dsc_1268_large.jpg

Elkészítés:
Mostanában előfordult, hogy kicsit morzsálódott a linzertésztám, ezért most nagyon rámentem, hogy ne engedjem megmelegedni. Ezért a sóval és cukorral összekevert lisztben nem kézzel, hanem villával dolgoztam el a nagyon hideg, összekockázott vajat. A vizet, amit a morzsás állag környékén a végén elkezdtem apránként hozzáadagolni, konkrétan jégkockákkal, szó szerint jéghidegen használtam. Kézzel csak a legvégén nyúltam bele, amikor hirtelen összeáll a tészta, és akkor is csak villámgyorsan. Így nagyobb macera volt, mint kézzel, de _sokkal_ jobb állagú lett a tészta. Kettéválasztottam, megliszteztem, kilapítottam két korongra, és fóliában hűtőbe raktam egy órára pihenni. Rögtön ezután, hogy legyen ideje kihűlni, előkészítettem a tölteléket. Az almákat pucoltam, a magházat kivettem, negyedeltem, és vékonyan, 3-4 mm szélesen felszeleteltem. Belereszeltem a citrom héját, ráfacsartam a levét. A pici vajjal karamellizáltam a barna cukrot, beleforgattam az almákat, gyömbérrel és fahéjjal ízesítettem. Csak 3-4 percig hagytam puhulni, időnként átforgatva, ezzel a karamell is teljesen feloldódott. Hagytam kihűlni. Amikorra letelt a tészta egy órája, a sütőt előmelegítettem 180 fokra. A piteformámat kivajaztam, a tészta nagyobbra sikerült felét annyira kinyújtottam, hogy kilógjon egy kicsit a forma peremén túl. A tésztaágy aljára hintettem a darát, hogy felszívja majd a nedvességet az almából, beleborítottam a tölteléket, kézzel beletördeltük a diót, ráborítottam a piteforma méretére nyújtott másik tésztát, a szélét erősen összenyomkodtam. A tetejét megkentem a felvert tojással, éles késsel bevagdaltam, hogy a sütés közben a pára kiszabadulhasson, és ~ 45-50 perc alatt szép pirosra sütöttem. Nagyon nehéz volt kivárni, amíg annyira meghűlt, hogy enni lehessen, viszont volt annyi türelem, hogy amikorra nekiláttunk, már szépen lehetett szeletelni. A gyerekek vaníliafagyival ették, hogy tetézzék, mi csak a látvány miatt egy pici porcukorral hintettük meg, illetve a páromnak ennyi cukorral nem volt elég édes az alma, ő ezt egy kicsit több porcukorral kompenzálta.

Ha tetszett, kövess a Facebookon is a CooktaBlog oldalon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://cookta.blog.hu/api/trackback/id/tr6512057673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása