CookTa

Sólet babfőző agyagköcsögben

2015. május 19. 14:48 - ko123la

Bár a köcsög szó sajátosan átértelmeződött az utóbbi években/évtizedekben, erre az edényre nem nagyon lehet mást mondani, úgyhogy maradtam ennél. A recepthez az alapot a hvg.hu cikke adta. Klasszikusnak az enyémet nem nevezhetem több okból sem. Egyrészt nem pénteken este raktam be, nem kemencébe, füstölt húsnak sertés volt benne marha helyett, liba helyett csak kacsacomb, de ezekkel az apróságokkal is, amihez nekem nem kellett ragaszkodnom, egészen rendes kis sóletet főztünk már az első kísérletre is. A lenti mennyiségek egy fél lakodalomhoz valók, mi eredetileg 9 főre főztük volna, de csak öten lettünk rá, így többszöri kísérletre is csak a felszínét kapargattunk. Végül némi fenntartásokon felülemelkedve, hogy maradékot hozok, bejött a cégbe, és a kollégák jóvoltából végül elfogyott. A fele bőven jó lett volna még az egész bő családnak, bár azt nem tudom, hogy ha a köcsög nincs ennyire tele, akkor mennyire lett volna jó.

dsc_1163_small.jpg

Hozzávalók:
- 2 nagy fej hagyma
- 6 nagy gerezd fokhagyma
- 5-6 evőkanál libazsír
- 50 dkg aprószemű fehérbab
- 50 dkg tarkabab
- 30 dkg gersli (árpagyöngy)
- 1 kg füstölt tarja
- 4 db kacsacomb
- 6 tojás
- babérlevél, só, bors, paprika

dsc_1165_small.jpg

Elkészítés:
A tarkababot beáztatjuk (én reggel kezdtem, este tettem sütőbe), a fehérnek elég egy óra is a végén. Külön megforrósítottam a libazsírt, az apróra vágott hagymát ebben fonnyasztottam meg. Amikor kész lett, egy pici pirospaprika kell bele a színe kedvéért, és mehet be a főzőedény aljára. Utána el lehet kezdeni rétegezni a hozzávalókat. A tarját kisebb szeletekre, 6 db-ra vágtam, és kezdtem a leszűrt babokat, megszórva egy-egy marék gerslivel, közben beültetve a húsokat, szépen betornyozni a köcsögbe. Közben a felezett fokhagymagerezdeket és a pár babérlevelet is hozzáadtam. A tetejére jöttek még a megmosott tojások, felöntöttem annyi vízzel, hogy ellepje, 1-2 kiskanál só elég volt bele a füstölt hús miatt, és egy kis borsot őröltem még bele. A köcsögöt alufóliával duplán próbáltam lezárni, és 80 fokon egész éjjel bent ült a sütőben. Sajnos, ez nem volt elég neki, többször írtam, hogy kevesebb fokot csinál a sütőm, mint amit ígér, és most nem mértem meg. Nem volt gond, még kapott 150 fokon 3 órát, így teljesen tökéletesre főtt minden. Az edény szuper volt, a párom szerezte, és ezt a fajtát szabadtűzbe is be lehet lassan tolni. Szerintem egy babgulyást még megérdemel a kertben a közeljövőben. Szerencse, hogy éppen még befért a standard beépített sütőbe, pár centin múlt csak.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://cookta.blog.hu/api/trackback/id/tr47472850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The fool 2015.05.19. 17:00:08

Jó, jó!! De ez "csak"egy egyszerűsített "keresztényi változat..:-)))

Maradnék inkább a füstölt marhaszegynél, libacombnál

Nagymamám gyakran készítette együtt a gerslis libacombbal..
(bizonyos ünnepkörben több napig más és mást főznek, azzal várják az érkező vendégeket)
Nagy "belesként" akkor úgy ettem, hogy kértem mind kettőből és kevertem őket..:-)

Egyszer próbáljátok ki! Megéri!!

The fool 2015.05.19. 17:48:21

Jóóó!! De ez egy keresztényi sólettre sikeredett..:-)
Maradnék a füstölt marhaszegynél vagy a libacombnál..

ko123la 2015.05.19. 21:39:00

@The fool: Oké, megígérem, hogy legközelebb időben nekilátok felhajtani a hiteles hozzávalókat. Libacomb még csak-csak, de őszintén, honnan szerez az ember füstölt marhaszegyet?

The fool 2015.05.19. 23:30:08

@ko123la: Ha van kóser húsbolt a környéketeken, ott minden bizonnyal beszerezheted.
De más forrás is szóba jöhet..
Mostanában sokan hoznak Lengyel országból ilyeneket..:-)

The fool 2015.05.19. 23:32:44

Félre ne érts!:-) Eszem én a disznót is, csak bizonyos ételek elkészítésénél kissé jobban bízom az autentikus receptekben..(no meg kicsit a nagyi emlékére is)
süti beállítások módosítása