CookTa

Vörösboros szarvaspörkölt dödöllével

2015. május 19. 16:17 - ko123la

Vaddal (talán nyúlon kívül) sokat még nem dolgoztam. Viszont pár évvel ezelőtt a családdal eltöltöttünk pár napot egy barát panziójában Kehidán (Vándorbab), és az ottani vadpörköltet és dödöllét azóta is folyamatosan emlegetik a gyerekek és az egész család. Így a mostani főzés előtt konzultáltam is a séffel egyet. Töredelmesen be kell vallanom, hogy azért egy kicsit változtattam, de mivel begyűjtöttem a lányok elismerését, nem lett baj belőle. Szarvast és a szalonnát a Metróban találtam. A szarvas 80% oldalas és 20% lábszár szeleteiből volt, tökéletesnek tűnik így visszanézve, és tekintve, hogy milyen különlegesség lett belőle, és lényegében annyiba került csak, mint egy olcsóbb marhahús, vagy egy drágább sertés, tök jó az ár/érték aránya is. Szerintem még a lelkéhez hozzátartozott az elsőosztályú sózott mangalicaszalonna is, sajnos ez nem a diétás vonalon a legjobb. Végül a bornak kell nagyon stimmelni, egy Polgár cabsav volt benne. A tálaláshoz pedig ez a zománcos vasláboska volt egész autentikus, amit a vándorbabos baráttól kaptunk ajándékba, ismételten köszönet érte!

dsc_1159_small.jpg

Hozzávalók:

Pörkölt:
- 2 kg szarvashús
- 25 dkg füstölt szalonna
- 6 fej hagyma
- 4 gerezd fokhagyma
- 3-4 evőkanál pirospaprika
- 1 palack száraz vörösbor
- 10 szem egész borókabogyó
- 15 szem egész feketebors
- 5-6 babérlevél
- só
- 1 evőkanál áfonyalekvár

Dödölle:
- 2 kg krumpli (sárga, lisztes fajta)
- 30 dkg liszt
- só

Elkészítés:
Ebben nem volt semmi különleges. A hússal egy kicsit elküzdöttem, hártyáztam, tisztítottam, de nem biztos, hogy ennyit kell szenvedni, lehet, hogy minden maradhatott volna rajta. Szép darabokra kockáztam (az új késemmel, ami mellett a régi darabjaim ugyanebből a sorozatból már csak kőbaltának tűnnek - kell egy rendes élezés nekik). Utána a tálba rakott húst alaposan kimostam, elég sok vér jött ki még belőle. A szalonnát kis kockákra, a hagymát apróra vágtam. A szalonnának kisütöttem a zsírját, ebben pirítottam meg a hagymát és fokhagymát. Lehúztam, pirospaprikáztam, betetettem a húst, egy kicsit pirítottam, utána felöntöttem egy kis vízzel. A boróka és a bors csak fűszerbombában volt benne, hogy a végén ne kelljen halászni. Belement a babér is, és fedő alatt a saját levében pároltam. Amikor elfőtt a leve, visszasütöttem zsírjára, és odapirítottam egy kicsit. Ekkor ment bele egy jó adag bor, kiforraltam az alkoholt, aztán ment vissza rá a fedő, és pároltam tovább. Ezt még egyszer megismételtem később, az egész palackból csak annyi maradt ki az ételből, amit közben megmentettem egy pohárba a teraszon olvasáshoz a főzés közben. A vége felé megsóztam, megpuhítottam véglegesre, beállítottam a szaft sűrűségét, ízesítettem az áfonyával, és készen is lett. 3 órát azért kért, amíg el nem készült. Közben volt idő játszani a dödöllével. Azt hiszem, hogy ez nagyon nem hasonlított arra, amit Zalában ettünk, de nagyon jó kis köret volt a pörkölthöz. A sós vízben megfőzött krumplikról nagyjából leöntöttem a főzővizet, és több körben hozzáadtam a lisztet. Amikor egy adag belement, addig gyúrtam a krumplinyomóval, amíg fel nem vette a lisztet, amikor egynemű lett, jött a következő kör. A vége felé már elképesztő nehéz volt, harc és gyúrás. Ebből formáztam a kisebb galuskákat, és minimális olajban pirítottam meg. A séf úr szerint a végén át kell kellett volna szednem egy kis hagymás zsírba, de azt már nem bírtam elképzelni magamnak, így is magunkhoz vettük két nap alatt a teljes heti kalóriaadagot.

8 komment
Címkék: szarvas

A bejegyzés trackback címe:

https://cookta.blog.hu/api/trackback/id/tr757473152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The fool 2015.05.19. 16:51:08

Jó a leírás!
Itt -ott változtatnék rajta, de jó! A dödölét errefelé "krumpli gánicának"hívják és kukoricaliszttel sűrítik..
A séf tényleg nem vezetett félre azzal, hogy hagymás zsírra szedést és átforgatást javasolt.
A szarvas kora határozza meg, hogy a pörköltbe mikor tesszük bele a paprikát!Sőt el is hagyhatjuk, ha paradicsompürét használunk és elég emberes mennyiségű "veresbort"..:-)

(Azt tudni kell, hogy a paprika íze változik, ha túl sokáig hőkezeljük!!!)
Én, mondjuk egy habkönnyű zsemlegombóccal jobban megeszem, de, ha sietek, akkor egy gyors csónakra vágott egyszerű sós burgonyát is elviselek hozzá..

De, ahány ház annyi szokás..:-)
Nálunk magyaroknál Magyarországon még a töltött káposztát is régiónként is másként csinálják..
Sőt régión belül is legalább három féle képen

Egyszer próbáld ki egy jó kis vaddisznó javából készült változatban!

ko123la 2015.05.19. 21:36:34

@The fool: Köszi, legközelebb lehet, hogy tényleg a vaddisznó jön. Te milyen részét használod hozzá, és van valami különleges fűszer, ami illik hozzá?

The fool 2015.05.19. 23:19:35

@ko123la: Az attól függ mennyit osztogatok el a disznóból..:-)
Van úgy,hogy "csak" csontos részekből(nyak ,oldalas) és lapockából, de a legjobbat mindig a combjából csinálom..
Annyira nem kíván különleges fűszereket, de egy kis borókabogyót elbír..:-) (akkor viszont ne használj babért!)
2x2 centis kockákra vágom a húst és jól átmosom.
egy darabka mangal Ilona szalcsit apróra kockázok és kipirítom, majd erre jön a hagyma amit szintén apróra vágok, ha készen van, rádobom a húst és fehéredésig pirítom(ekkor saját levet ereszt)
Teszek bele két-három gerezd fokhagymát , apró kockákra vágott paprikát, paradicsomot..
Kicsit pirítom,majd felengedem vörösborral..
Sózom,borsozom és kevés őrölt kömény megy még rá, no meg a borókabogyó(pár szem)
Puhára főzöm, de mindig csak kevés bort öntök alá, mert nem főzöm, hanem jó szaftos pörköltöt készítek...a végén kevés piros paprikával ízesítem.

Ha nagy ínyenc vagy , eheted juhtúrós sztrapival, vagy túrós csuszával, de már magában is elég nehéz étel egy jó pöri..:-)
Szerintem akkor jön át igazán az íze, ha egy sima főtt burgonyát csinálsz hozzá..

The fool 2015.05.19. 23:25:55

Van még egy jó kis "disznós" ételem:
Vaddisznó java kolbászával töltve bacon köntösben , grillezett , bébiparajos-juhtúrós polentával, erdei gyümölcsös lila hagyma chatnival.
Ha megcsinálod,leírom a receptet..:-)
Kissé macerás és nem is olcsó, de durvára finom..:-)

The Real Batman 07 2015.05.20. 12:51:17

hol lehet szarvashúst kapni?

ko123la 2015.05.20. 16:18:18

@Spanish Wax: Szia, korábban nekem is jó kérdés volt, de most ajánlotta a barátom erre a célra a Metrót, és egészen meglepő kínálat van. Ez most fagyasztott volt, ugyanabból volt comb is, és (kicsit drágábban) volt friss tőkehús is. Volt még többféle vaddisznó, 1-2 féle őzhús, a halakból (édesvízi és tengeri) is tök jó felhozatal volt. Korábban soha nem vásároltam ott, de ezentúl fogok.

meiszner.kati 2015.05.20. 20:58:00

Hát ez "annyira" nem hasonlít a dödöllére, hogy kérdésem mitől nevezhető dödöllének ez a pogácsaszerű de olajban sült dolo.? ha szavazni lehetne a krumplis pogácsára tippelnék..

The fool 2015.05.20. 23:43:17

@Spanish Wax: Szinte minden multiban van "Öreglaki" fagyasztott, de ,ha van vadfeldolgozó , vagy vadátvevő és feldolgozó, akkor ott is...
...,vagy..(?!)..vadász ismerőstől selejtezés idején.., ha lő egy" spíszert", netán egy fiatal borjút..:-)))
süti beállítások módosítása